hirdetés ide jön

2010. október 4., hétfő

Ingatlanbérbeadás buktatói

Az ingatlan bérbeadás buktatói
Amikor még kisiparos voltam, egy mélyföldszinti garzont vettem műhely céljából, a lakásunk alatt. Aztán, mikor a rendszerváltás miatt „feleslegessé” vált a munkám, és a megmaradó árukészletemet is felszámoltam fillérekért, jövedelem forrásként az ingatlan  bérbeadása volt az egyetlen lehetőségem.
Garzonomnak, több előnye volt, mint hátránya. Az ingatlan bérbeadásnál fontos szempontok: a jó közlekedés, központhoz közeli elhelyezkedés, és hogy csendes, világos legyen. Ez adott volt, kivéve a mélyföldszinti elhelyezkedést. Nem szuterén volt, és nem is az utca felé nézett, így csak 2 függöny kellett, egyik nappalra, ami a fényt nem veszi le, de ugyanakkor átlátszatlan, a másik pedig estére, egyrészt sötétítésre, de főleg sűrű szövésü, hogy ne lehessen belátni.
Ez után következett a berendezés. Ezt úgy oldottam meg, mintha én költöznék oda: részben fel volt újítva, beépített konyhabútor, új mosógép, hűtő, zuhanyozó, gáztűzhely, külön WC, előszoba, adott volt.
Egyedül, a műhelynek használt 15 nm-es szobát kellett felparkettáztatni, polcot, ágyat, íróasztalt stb. beállítani úgy, hogy a szoba tágas maradjon, ne legyen túlzsúfolva.
Kifestettem, kitakarítottam, és ekkor jött a lényeg: meghirdetni.
Itt kiderült, hogy nem mindegy milyen szöveget ír az ember, milyen árat határoz meg, hol hirdeti, és ami a legfontosabb: kinek adja ki, és milyen szerződéssel!
A szöveg csak pár, de lényeges szó, mivel az Expresszt olvasták legtöbben, viszont az ingatlan bérbeadás hirdetése elég drága volt. Pl: garzon, jó közlekedésnél belbudán… a többit telefonon mondja el az ember.
Legelőszőr nagyon megjártam: az ingatlant bérbeadtam az első jelentkezőnek, aki a 2 havi kaucióból egyet mindjárt lealkudott, egy idő múlva egyre több bútort pakolt be, mondván v.ki meghalt a családba, a vadiúj gáztűzgáztűzhelyt lefolyatta, szétégette. Mivel külön kérésem ellenére sem nyitott ablakot, a hatalmas szekrényei mögött a fal bepenészedett a zuhanygőztől, és be is sárgúlt, mert sokat dohányzott.
Aztán jött az a része, hogy felmondtak neki, és nem tud fizetni.(sem bérleti díjat, sem rezsit) Hiába mondtam fel neki, sajnos nem ment el, végül le kellett lakatolni a lakást. Még ő hívott rendőrt, akik viszont adtak neki egy hét határidőt a kiköltözésre. Így óriási veszteséggel, tartozással, de megszabadúltam tőle. Egy jól lepusztított lakást hagyott hátra.
Sokan ezután már nem próbálkoznak, én viszont, egyrészt a bérbeadási szerződést megváltoztattam. A 2 havi kaución túl belevettem: ha bérlő, csak 1 havi díjjal, vagy a rezsivel elmarad, a kauciót nem kapja vissza, és azonnali felmondással jár.(ehhez viszont havonta ellenőrizni kell a befizetéseit, amit előtte nem tettem meg). Ezen túl rögzítésre kerűlt, hogy a lakást kifestve, kitakarítva mellékelt leltár szerint vette át, és ugyanilyen állapotban hagyja el, amikor a szerződésünk megszűnik. Ellenkező esetben az esetleges helyreállítás költsége a kaucióból levonásra kerül. Fontos volt még annak rögzítése is, hogy bérlő köteles minden hónapban, előzetes időpontegyeztetés után bérbeadónak megmutatni a lakást.
A legfontosabb tanúlság viszont az volt, hogy nem kell rögtön, az első jelentkezőnek az ingatlant bérbeadni, ki kell választani a legmegfelőbbnek látszó bérlőjelöltet, és oda kell rá figyelni havonta.
Azóta válogatok, a következők szerint: egyrészt az ingatlan bérbeadásánál a szerződés minimum 1 évre történik, 2 havi felmondási idővel. Ha nem tudja bérlő ezt vállalni, nem adom ki neki, ha pedig kivételes, nyomós ok nélkül mondja fel 1 éven belül, akkor a kaució nem jár vissza. Másrészt, mivel a garzon 1 személyre van berendezve, így a szerződésben az is szerepel, hogy mást nem költöztethet oda, valamint ha a berendezésen változtatni akar, csak a beleegyezésemmel teheti, a kiköltözésekori helyreállítás vállalásával.
A legfontosabb pedig az, hogy a leendő bérlővel az ingatlan bérbeadása előtt elbeszélgetek.
Megkérdezem, hogy mivel foglalkozik, ha tanúl akkor hányad éves, mit tanúl, milyen tervei vannak, stb. Mit csinálnak a szülei, ha dolgozik, akkor merre és mit….
Az első kudarcom után kizárólag nagyon értelmes fiatalnak adtam ki a garzont, túlnyomórészt lányoknak, mert a lakást jobban tisztántartják, és soha többet nem ért kár ezzel kapcsolatban.
Tapasztalataimmal remélem tudtam segíteni az ingatlan bérbeadást fontolgatóknak.
2 dolgot azonban figyelembe kell venni: az általam elmondottak, évekkel ezelőtti tapasztalatok, másrészt nagyobb ingatlan bérbeadása nagyobb kockázat, a kaució nem biztos, hogy fedezi az esetleges károkat.  
Manapság más szabályok vannak az adózással kapcsolatban is, tehát mindenekelőtt azt kell kiszámolni, hogy megéri-e az ingatlan bérbeadásával foglalkozni. Elképzelhető, hogy az ingatlan árát befektetve jobban lehet járni, de ez már egy másikk cikk témája lesz.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése